Om CrossFit North 57°9°

CrossFit North 57°9° slog dørene op i 2017, og er skabt med det klare mål at gøre det enkelte menneske sundere på sjov, effektiv og tryg måde. Som medlem i CrossFit North 57°9° har du adgang til mere end bare træning. Udover en pallette af forskellige holdtyper, der sikre varieret, funktionel og intensiv træning, har du mulighed for at supplere din træning med rådgivning, vejledning og behandling indenfor personlig træning, kostvejledning, psyko- og fysioterapi.

At være fysisk aktiv er en vigtig del, af et sundt liv. Hos CrossFit North 57°9° ser vi muligheder. Vi bestræber vi os på, at give dig de bedste betingelser for et godt og aktivt træningsliv. Vores fleksible åbningstider (05-23.00 alle ugens dage), talrige hold, dygtige og engagerede instruktører samt adgang til dybdegående viden indenfor området sikrer, at moderne familier altid har mulighed for at træne, og opnå de bedste resultater.

Hvad er CrossFit?

“CrossFit er et styrke- og konditionsprogram bygget op omkring konstant varierende funktionelle bevægelser, der udføres ved relativ høj intensitet”

– Greg Glassman, founder of CrossFit.

Funktionelle bevægelser

Funktionelle bevægelser, er bevægelser vi bruger i dagligdagen. I al den tid mennesker har levet, har vi stået, siddet, kastet, trukket, løftet, skubbet, klatret, løbet, hoppet osv. Alle disse bevægelser er funktionelle bevægelser.

Funktionelle bevægelser involverer generelt mange led og muskelgrupper og genererer kraft fra kernen og ud til arme og ben. Naturlige funktionelle bevægelser har stor indflydelse på øvelserne i CrossFit. Der er mange fordele ved, at træne udelukkende igennem funktionelle bevægelser, og vigtigt er det, at alle bevægelserne, hvis de udføres korrekt, er sikre og skades risikoen er minimal. Disse bevægelser er røget i baggrunden i den alment kendte fitness-verden, der præges af maskiner som hindrer det naturlige bevægelsesmønster.

Intensitet

CrossFit er blevet kendt for træningens høje intensitet. Intensitet definerer vi som arbejde på tid. Vi vil gerne arbejde så meget som muligt på så kort tid som muligt. Når vi gerne vil opnå en høj intensitet bliver længden af træningen tilsvarende kort. Man kan simpelthen ikke træne med høj intensitet i længere tid. Derfor ligger den intensive del af træningen i CrossFit på omkring 10-25 min.

 

Den høje intensitet er direkte årsag til de gode resultater vi opnår igennem CrossFit-træningen. Det er efterhånden alment kendt, at træning med høj intensitet giver markant større forbedringer i bla. VO2-max og fedtforbrænding end træning med moderat intensitet.

 

De funktionelle bevægelser beskrevet ovenfor hjælper os til at opnå denne høje intensitet i det man aktiverer flere muskelgrupper og led i samme øvelse. Man vil aldrig kunne opnå samme høje intensitet med isolerede bevægelser.

Varierende

CrossFit varierer utroligt meget både i varighed, bevægelser, gentagelser og vægt. Den store variation gør, at man får trænet hele kroppen igennem og at man opnår en god generel fitness.

 

Den store variation i træningen gør, at man sjældent får skader i CrossFit. Man træner kroppen på mange forskellige måder; langsomt-hurtigt, tungt-let, mange gentagelser-få gentagelser osv. Skader kommer tit når træningen bliver ensidig – CrossFit er lige det modsatte.

 

Den store variation i CrossFit er ligeledes en stor motivations faktor, i det man altid bliver udfordret på en ny og sjov måde.

Our space

  • bridge-browser-top
  • bridge-browser-top
  • bridge-browser-top